Sjuhärads Lilla Toscana – Vivi la natura!

Sjuhärads Lilla Toscana är ett lagarbete som precis är påbörjat och som kommer växa sig större och starkare med tiden. Detta är en satsning med fokus på besöksnäringen i Marks kommun för att lyfta de fantastiska verksamheterna och den storslagna naturen som finns i Mark. De som ligger bakom initiativet är Catharina Johansson och Sarah Åkesson, och efter ett års planering uppnåddes nu den första milstolpen när hemsidan sjuharadslillatoscana.se lanserades.

Ett långsiktigt projekt för besöksnäringen 

“Vi har utvecklat och finslipat på detta projekt i ett år nu. Vi har fått med oss kommunen, startat en arbetsgrupp för besöksnäringen under näringslivsrådet, och förankrat Sjuhärads Lilla Toscana hos mängder av aktörer inom besöksnäringen för att förmedla vår vision. Detta är en process som kommer att fortsätta för att hålla projektet levande och för att utveckla Mark kommun som destination.” säger Catharina som driver Kvarnen i Hyssna. 

När pandemin kom fick Sarah och Catharina precis som många inom hotell och restaurang en lugnare vardag. De fick tid att reflektera och de båda anser att kristider plockar fram nya tankesätt hos dem. Pandemin har inte bara frigjort tid för många utan även gjort att fler njutit naturen och semestrat på hemmaplan. Även om idéen till Sjuhärads Lilla Toscana funnits sedan några år tillbaka var det nu dags att investera tid för att lyfta Mark som destination på lång sikt.

Assbergs raviner i Skene för våra tankar till naturen i Toscana.

Stoltheten i Toscana inspirerar 

“Jag och min man Hans var på en utbildning i Toscana år 2016 som Länsstyrelsen ordnade för svenska verksamheter som till exempel Bed & Breakfast och gårdshotell. Vi slussades runt i buss till mängder av olika ställen och fick uppleva allt från vingårdar till ostproduktion. Det var när vi kom hem igen som vi kände att vi har precis lika vacker natur här som i Toscana, lika bra boende och lika bra matproduktion, om inte ännu bättre! Vi är så hemmablinda så jag tror inte att vi som bor i Mark ser riktigt vad vi har framför oss.” säger Catharina. 

“Det finns så många likheter med Toscana och Mark som till exempel det böljande landskapet. En stor skillnad är däremot att Italienarna är så stolta över det dom är bra på. Vi svenskar lyfter inte fram våra styrkor på samma sätt och jantelagen sätter stopp. Jag skulle vilja utmana boende i Mark att vara mer stolta och lyfta det som är bra och vackert i våra omgivningar.” säger Sarah Åkesson som är VD på Lygnern AB. 

Jorden och klimatet har skapat olika förutsättningar för matproduktionen i Mark och i Italien. Medan Toscana har vinodlingar har vi våra äppelgårdar som ger oss must, och bärbuskar som ger oss en stor variation av saft och fruktdryck. Har ni till exempel smakat Haraldsgårdens Aroniasaft? Istället för pecorino har vi Kronogårdens färskost, istället för olivolja har vi rapsolja och istället för gelato har vi fantastisk glass. 

Uppmuntra till samarbete och samverkan 

Lygnern AB driver Pensionat Kajutan i Sätila, och Kvarnen i Hyssna är ett gårdshotell i just Hyssna. Sarah och Catharina ser stora fördelar med att deras verksamheter ligger nära varandra, endast 10 minuter med bil. När någon får en förfrågan från stora sällskap går det oftast att lösa genom att dela upp de boende på Kajutan och Kvarnen. Som när större företag kommer för konferens eller när filmen Gräns spelades in i Sätila och Hyssna, och filmteamet behövde någonstans att bo.

“Om våra rum är fullbelagda och jag får en förfrågan kollar jag alltid med Catharina om hon har något ledigt. År 2019 tog vi också fram cykelpaketet Sjuhärdasavstickaren från Kattegattleden tillsammans, ett paket med en natt på Pensionat Kajutan och en natt på Kvarnen i Hyssna. Det är denna typ av samverkan som vi vill lyfta fram och utveckla genom Sjuhärads Lilla Toscana. Vi vill ta ett samlat grepp kring besöksnäringen för att skapa samhörighet mellan fler aktörer, och göra något ihop!” säger Sarah. 

Sarah och Catharina i Torp. Vägen som slingrar sig fram genom landskapet påminner oss om Toscana och ligger precis på gränsen mellan Hyssna och Sätila.

Ett positivt mottagande från kommunen 

“Tidigare har det funnits en känsla av att ingen lyssnat på besöksnäringens behov, men nu har vi äntligen fått gehör. Marks kommun har varit väldigt positiva till detta initiativ och vi är otroligt tacksamma över att det mottagits så bra. Mathias Eriksson som är ordförande i Företagarna i Mark har varit till stor hjälp, han utmanade oss att ta fram ett konkret förslag på vad vi ville göra och sedan är det Företagarna som stått som beställare av projektet.” säger Sarah. 

Företagarna i Mark ansökte om näringslivsstöd från kommunen för att utveckla besöksnäringen, och stödet beviljades för att starta upp samverkansplattformen Sjuhärads Lilla Toscana och möjliggöra ökad samverkan mellan aktörer inom näringen. För att hålla samman arbetsgruppen har Benny Nyberg varit projektledare, och flera aktörer inom kommunikation och marknadsföring har varit delaktiga i projektet för att skapa den digitala plattformen sjuharadslillatoscana.se. 

“Vi har varit tydliga med vad vi vill åstadkomma istället för att peka på det som inte fungerar. Att vi har ställt krav har varit en viktigt faktor för att vi kommit framåt i projektet. Vi vill bland annat vara med på västsverige.com och i Cykla och vandra i Sjuhärad, och vi vill ha en budget för detta. Även om inte allt är klart än så ser vi en ljusning, det är förankrat hos de som arbetar inom besöksnäringen och vi har kommunen med oss. Vi är enade och det är nu vi börjar arbeta mot samma vision.” säger Catharina. 

Se Mark med nya ögon 

“Det som varit extra roligt är att vi själva har upptäckt så mycket nytt här i Mark, framförallt inom matproduktion, det finns ju en uppsjö med matproducenter i Mark. Vi har till exempel en otroligt hög kvalitet på köttproduktionen här omkring, både dovhjort, fläsk, nöt och lamm. Jag och Catharina har tipsat varandra om olika platser, och detta vill vi dela med oss av både till alla som bor här och även de som kommer utifrån.” säger Sarah. 

“Jag har börjat se naturen med andra ögon, det är mycket på grund av att vi nu jobbar med Gert Olsson som är en fantastisk naturfotograf. Naturen ser fantastisk ut på hans bilder och man upptäcker att den faktiskt är lika vacker i verkligheten. Jag tror man blir lite hemmablind när man bor mitt i det. Vi har ju så många vackra platser här i Mark, allt från naturreservat till utsiktsplatser med milslånga vyer.” säger Catharina. 

Fakta om turism

Turismens årsbokslut för år 2019 är i skrivande stund det senast publicerade på Tillväxtverkets hemsida. Bokslutet för 2020 kommer med största sannolikhet att se annorlunda ut med tanke på att pandemin påverkat branschen, men vi hoppas såklart på att branschen återhämtar sig och man kan se på siffrorna för 2019 att besöksnäringen omsätter stora summor i Sverige. 

  • Turismkonsumtionen i Sverige uppgick till 306 miljarder kronor under 2019. En ökning med 0,7 procent/5 miljarder kronor jämfört med föregående år.
  • Svenska turisters konsumtion i Sverige var 206 miljarder. En ökning med 2,3 procent jämfört med föregående år.
  • Utländska turisters konsumtion i Sverige uppgick till knappt 100 miljarder år 2019. En minskning på 2,5 procent jämfört med 2018.
  • Av den totala turismkonsumtionen i Sverige år 2019 stod konsumtionen i handeln för 35 procent, följt av kostnader för boende och inkvartering på 22 procent, samt kostnader för transporter för 19 procent.
  • Sysselsättningen som ett resultat av turism var 102 000 årsarbetskrafter år 2019, i genomsnitt 126 000 sysselsatta personer.

Scroll to Top